5/7 Typy médií

Mediální agenda

Illustration

Média jednoznačně ovlivňují veřejné mínění, ale funguje to i opačně. Veřejné mínění ovlivňuje, o jakých tématech se v médiích mluví. A také jakým způsobem. Krásným příkladem jsou už samotné televizní noviny. Divák večerních zpráv na ČT1 neocení reportáže z Novy nebo Primy a už vůbec ne z TV Barrandov, i když budou informovat o tomtéž. Styl se totiž bude více či méně lišit, aby zapadl do vkusu právě divákům té které stanice. 

Média a jejich agenda

Média takzvaným nastolováním agendy (agenda setting) útvářejí naše povědomí o světě v těch oblastech, se kterými nemáme vlastní přímou zkušenost. V tom by v zásadě nebyl problém, kdyby do jejich výběru témat nevstupovaly faktory, jako je potřeba čtenosti a sledovanosti, které pak ovlivňují následnou cenu prodávané reklamy. 

Jinými slovy, média nám dávají zpravodajství, které se nám líbí a většinou neodporuje našemu vidění světa. Jinak přepneme kanál. Právě tím se k nám ale nedostávají ty informace, které slyšet nechceme. Ty, které našim dosavadním názorům odporují a znovu nás nutí kriticky hodnotit naše postoje.     

Je potřeba si tedy uvědomit, že média nám sice neříkají, co si máme myslet, ale říkají nám, o čem máme přemýšlet. A o čem přemýšlet nemáme.  

Kvízy

Podklady ke stažení

Videa

Máte dotaz, nápad nebo zájem o novinky?

Stačí nám napsat, nebo jen zaškrtnout souhlas k odběru novinek. O zbytek se postaráme.

Informace o zpracování osobních údajů, včetně informací o právech subjektů údajů a způsobech jejich uplatnění, jsou k dispozici v dokumentu Zásady zpracování osobních údajů.